dimarts, 9 de setembre del 2008

LA REUNIÓ SOBRE L'ADAPTACIÓ

Gairebé totes les famílies que portaran per primera vegada al seu fill o filla a l’escola, van assistir a la reunió informativa sobre el procés d’adaptació que l’equip de mestres va convocar.
La Rosa Maria, la Cristina i la Montse, van exposar tot un seguit d’idees clau en relació a com cal entendre i actuar durant el procés d’adaptació. Algunes d’aquestes idees són les següents:
- La realitat de cada infant és diferent i l’escola s’adaptarà a la realitat de cada un d’ells.
- Des de l’equip de mestres es respectarà el ritme propi del nen/a i no es forçarà ni accelerarà cap procés. És convenient que la família actuï igual.
- Cal evitar establir comparacions amb altres nens/es d’amics i coneguts, en relació a l’evolució del nostre fill/a. Hi ha nens/es que desenvolupen una capacitat abans i altres ho fan després. Això no és una cursa, és la normalitat.
- El què més ajuda al nen/a, és el fet de sentir que el vincle entre el/la mestre i la família és autèntic.
- Cal evitar al màxim la natural angoixa de les famílies durant aquest període inicial, per la qual cosa l’equip de mestres està a la seva disposició per atendre qualsevol consulta en qualsevol moment.

Tot seguit es va explicar el què es coneix com adaptació progressiva. Tenint en compte que l’escola treballa pel vincle família/escola, i d’acord amb aquesta metodologia de l’adaptació progressiva, és considera important que les famílies expliquin al nen/a que anirà a l’escola i que si quedarà una estoneta. En el moment de l’acollida de l’infant per part dels/de les mestres, cal els pares no desapareguin de cop, sinó que parlin amb el nen/a per tal que aquest senti que no passa res. El primer dia podem portar al nen/a més o menys durant una hora al matí i els dies següents cal anar ampliant la durada de l’estada. Mica en mica el nen/a anirà incorporant en la seva lògica vital el fet positiu d’anar a l’escola i d’estar-s’hi un temps.

Durant el període d’adaptació s’organitzarà un espai d’intercanvi i comunicació entre les famílies, on aquestes podran compartir i transmetre les seves sensacions i emocions a l’entorn del procés d’adaptació.
Com diu la Rosa Maria, no hi ha res més maco que el nen/a vagi agafat d’una ma de l’escola i de l’altra de la família.